Hari Bapa Tidak Bermakna


Assalamualaikum....

Lagi 3 hari je kita akan menyambut Hari Bapa...
Tapi kenapa kita masih dengar cerita-cerita begini...?
Artikel dibawah ini menunjukkan dimana kasih sayang seorang bapa...?

MUAR: Seorang kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun yang dimasukkan ke sebuah hospital swasta di Batu Pahat pada 6 Jun lalu meninggal dunia dipercayai akibat didera bapa kandungnya.
Tay Chin Zhi yang dimasukkan ke hospital itu disahkan mati pada hujung minggu lalu dipercayai akibat kecederaan dalaman, kesan lebam turut ditemui pada sebahagian badannya.


Menurut seorang kenalan keluarga mangsa yang enggan dikenali, Tay ialah pasangan kembar tiga dan anak bongsu daripada lima beradik.

“Dua minggu sebelum kejadian, saya terlihat kesan lebam pada bahagian muka kanan Tay.
“Saya memaklumkan perkara itu kepada ibunya malah menasihatkannya untuk membawa Tay mendapatkan rawatan,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Parit Bulat, Sungai Balang di sini, semalam.
Katanya, ibu Tay yang berkerja sebagai pengurus di sebuah syarikat ukur tanah di bandar berkenaan seakan bersikap acuh tidak acuh selain mendakwa kecederaan dialami anaknya itu tidak serius.
Menurutnya, bapa mangsa berusia 36 tahun dan bekerja di pusat jualan benih kelapa sawit kemudian membawa Tay mendapatkan rawatan di hospital swasta itu.
“Beberapa hari kemudian, saya mendapat maklumat Tay disahkan mati ketika dirawat,” katanya.
Kelahiran Tay dan dua beradiknya mendapat laporan luas media kerana tarikh dilahirkan jatuh pada hari mengundi pada Pilihan Raya Umum ke-12 lalu.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah, Superintendan Lee Choon Guan ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan sudah menerima laporan berkaitannya.


“Susulan itu, kami menahan reman bapa mangsa untuk membantu siasatan sejak Isnin lalu, kes disiasat mengikut Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001 atas kesalahan mendera,” katanya.


“Sabit kesalahan, suspek boleh di penjara maksimum 10 tahun dan denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya sekali,” katanya.


Usaha Harian Metro mendapatkan keterangan daripada ibu atau keluarga mangsa menemui jalan buntu apabila mereka enggan mengulas dan menyerahkannya kepada polis untuk tindakan lanjut.


Sumber : Harian Metro