12 tahun sudah...

Assalamualaikum....

Alhamdulillah...cuaca hari ni sangat cerah dan tenang....
Hari ini 8 Jun 2011....Genap 12 tahun pemergian arwah atok Hj Abdul Majid B Hj.Yusof
Atok seorang lelaki yang sangat hebat bagi saya..
Dia seorang yang sangat tegas,penyayang,murah hati...
Semasa hayatnya,atok seorang bapa kepada 13 orang anak,atok kepada lebih 20org cucu 
dan moyang kepada lebih 10 orang cicit...
Atok pernah bekerja sebagai Kapten kapal kargo semasa mudanya...
Boleh dikatakan hampir semua pekerja  di Jabatan Laut Labuan
kenal dengan atok...
Sebut saja Hj Majid tinggal di Saguking...Sapa yang tak kenal....Atok juga pernah menjadi Ketua Kampung di Saguking untuk tempoh yang lama
Selepas pencen dari menjadi kapten,atok bertugas di Jabatan Agama Islam Labuan(JAWI)
sebagai Penolong  Daftar Nikah Kahwin...kiranya tok kadi la..
Atok juga pernah menjadi Imam di Masjid Labuan selama beberapa tahun...
Sehinggalah pada suatu hari,ketika atok nak baca khutbah Jumaat,suaranya langsung tak boleh keluar..
Ahli keluarga saya kata atok "kena buat" orang...tak tau la..saya tak berani nak kata apa...
Semasa menjadi Penolong Daftar Nikah Kahwin,atok telah mendapat Pingat Jasa Kebaktian 
dari Sultan Azlan Shah pada tahun 1992 ketika itu Sultan Azlan Shah menjadi Yang DiPertuan Agong yang ke-9.Atok juga mendapat pengiktirafan  dari Agong untuk menjadi Wali Hakim...Maksudnya siapa-siapa yang nak berkahwin dan tiada wali yang sah,(contoh : anak luar nikah atau wali sah meninggal dunia dan yang berkaitan) hanya melalui atok saja mereka dapat berkahwin dengan cara yang sah.Atok menjadi
Penolong daftar Nikah Kahwin sehingga tahun 1998...Ketika itupun atok sudah bertarung nyawa melawan sakitnya...Atok mengidap lelah...beberapa kali kena tahan dihospital...Macam-macam pakar perubatan 
kami bawa termasuk orang-orang yang pandai mengubat...
Macam-macam yang kami dengar..Ada yang kata atok kena buatan orang..
Kononya ada orang dengki dengan atok...
Mungkin orang tu dengki sebab atok baik sangat ngan orang..
Atok memang dikenali dengan sifat yang murah hati..selalu menderma kepada orang yang
memerlukan...Kalau pasal duit ni,atok tak pernah berkira...
baginya duit boleh dicari...tapi kebaikan dan hati yang suci
takde dijual di mana-mana...
Semasa hari-hari terakhirnya..atok dimasukkan ke hospital kerana penyakitnya
bertambah teruk...saya,mama dan sepupu bergilir-gilir menjaga atok dihospital.
Pada hari terakhir hayatnya,pagi tu sepupu saya yang menjaga atok...dalam
pukul 10 pagi atok minta panggilkan nenek untuk temankan dia di hospital...
Mama saya hantar nenek ke hospital.Nenek kata,atok minta suapkan makanan untuknya...
Lepas makan atok kata dia nak tidur sekejap...Tak lama dia tidur,nenek kata
dada atok tak bergerak lagi...Nenek panggil nurse dan doktor untuk tengok keadaan atok...Tapi Allah lebih sayangkan atok..
Ketika itu saya di tingkatan 3 dan bersekolah sesi petang..Semasa di sekolah,saya tak dapat tumpukan pelajaran saya..fikiran saya melayang memikirkan atok...seolah-olah saya tau,yang atok akan "pergi"..
Tekaan saya tepat apabila pakcik saya datang ke sekolah untuk menjemput saya pulang...
Pakcik bagitau atok dah takde...masa tu saya hanya mampu berdiam..
Bila sampai dirumah,saya tengok dah ramai orang yang datang..ramai sangat...
Mama suruh saya bacakan Surah Yassin untuk atok...saya mengambil wuduk dan duduk disebelah jenazah atok.Tatkala saya mebaca Bismillahirrahmanirrahim....airmata saya jatuh tak dapat ditahan lagi...
saya membaca sambil menangis.Hati saya sedih luluh yang amat sangat...
Kini sudah 12 tahun berlalu...masih segar dalam ingatan saya wajah atok...senyumannya,gelak tawanya,marahnya,kasih sayangnya...saya sangat rindukan atok...
Semoga atok tenang disana dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman...
Kebiasaanya setiap tahun ahli keluarga saya akan membuat kenduri tahlil untuk arwah atok...Tahun ni saya tak tau ada buat atau tak sebab sekarang nenek saya pergi Bintulu ikut makcik saya jalan-jalan ke sana...Mungkin tunggu nenek balik dari Bintulu...
Hari ni sebagai memperingati arwah atok,saya sedekahkan Al-Fatihah untuk atok...saya sedekahkan juga untuk abang atok Hj Talip yang baru saja meninggal dunia 2 bulan lepas...Semoga roh mereka dicucuri rahmat...amin...
Al-Fatihah....




1 ulasan: