3 tahun sudah....

Assalamualaikum...

13 Jun 2008 /Hari Jumaat

Hari tu saya dah rasa lain macam....Sebenarnya saya tengah mengandungkan anak pertama ketika itu...Di tempat kerja saya macam dah takde semangat nak buat kerja...dalam masa 1 @ 2 jam perut saya sakit-sakit...Kata Kak Linda (kawan saya kerja) "belum lagi tu"...kalau ikutkan memang belum...Sebab tarikh jangkaan saya 20 Jun 2008...tapi hari tu memang sakit-sakit...Sambil-sambil tu saya bermesej dengan sepupu saya yang baru 2minggu melahirkan anak ke-4..Saya tanya macam mana nak tau kalau kita nak bersalin...
saya bagitau dia yang saya dah sakit-sakit...Dia nasihatkan saya pergi je hospital kalau dah tak tahan sangat...Petang tu lepas balik kerja,saya bagitau ngan cik asben dan mak mentua saya...Petang tu jugak la saya pegi Hospital Labuan untuk cek..kot2 dah nak bersalin...Nasib baik masa tu barang2 semua dah sedia...Sampai kat hospital saya diperiksa oleh doktor India..Alahaiiii...lelaki la pulak...malunyerrrr.....walaupun ada nurse yang tolong doktor tu tp..takde privasi la weiiii...dah tu dia jugak yg cek kat "bawah" tu..hadoiiii...Pastu ingatkan dah ok...Rupanya doktor tu panggil pulak sorang lagi...Doktor India jugak..lelaki la jugak....Abanggggg....tolonggggg...Yg sorang ni hensem la sangat...hahahaha..lagi la bertambah malu...Lepas dia cek katanya dah terbuka 2cm...so kena tahan la...Alamak...nampaknya anytime la saya bersalin ni...
Malam tu saya check in la kat hospital...aduhh boringnyaa...harapkan ada hp je la...hp pun bz macam orang bisnes....semua dok tanya saya dah bersalin ke belum...masa tu FB lum femes lagi..FS je ada masa tu...Takleh tido saya malam tu...kejap ke kiri..kejap ke kanan...sakit sangat...

14 Jun 2008 / Hari Sabtu

Jam 4 pagi saya dah tak tahan sangat...nurse cek kat "bawah" tu..katanya baru 6cm...alahaiii..lambat lagi ke..?Nurse bagi ubat poo poo..huhuhu..tau2 je la lepas tu saya buat apa...
Dalam jam 8 pagi saya kena suruh masuk labour room...Kena suruh bawak baju baby dan tuala je..
Masa tu pulak asben belum datang lagi...saya pesan je dengan akak katil sebelah tu..Dalam labour room,macam-macam dalam fikiran saya...boleh ke saya ni,selamat ke saya...saya banyak-banyak baca doa apa yang patut...nebes jangan cakap la...Ini kali pertama saya bersalin..mana la saya tau sangat nak buat apa...asal perut tu sakit je saya mengerang...Tapi yang kelakar...tengah2 sakit tu boleh pulak saya tertidur..tapi rasa macam tidur2 ayam jer..Pukul 9....pukul 10...belum jugak saya bersalin....Nurse kata baru buka 7cm...Pukul 11 pun belum lagi...
Kira-kira dah pukul 12 saya memang dah tak tahan...Nurse kata baru buka 8cm..Yang sorang lagi kata boleh la mula teran...Rasa nak terberak pun ada...
Saya tak tunggu dah..saya cuba teran....banyak kali la jugak....Ntah berapa kali saya teran pun saya tak ingat..Akhirnya tepat 12.42 tengahari saya selamat melahirkan anak perempuan sulung saya...Beratnya ketika itu 2.6kg saja...Yang tak bestnya time kena jahit kat "bawah" tu...adehhh..sapa yang dah merasa tau la kan rasanya macam mana...Lama la jugak saya kena jahit...Besar sangat ker...? baby pulak dah kena bawa lari untuk dibersihkan...masa tu ada budak2 praktikal...takut2 la jugak kalau dorang yang uruskan...

Bila dah keluar baby,semua kesakitan yang ditanggung 9bulan hilang macam tu je...cuma lepas tu sakit kat "bawah" tu je la..sebab kena jahit..ala...seminggu je baik la tu..Dah siap semua,nurse datang bawa baby untuk disusukan...mula2 memang payah dan tak reti sangat...Pastu nurse suruh bangun slow2..Nurse hantar ke wad...Di wad saya nampak asben dan mama dah tunggu....senyum lebar je dorang..hehehe...Asben tanya baby apa..? saya kata perempuan...asben mengucap syukur...Mama pun happy je tengok..yelah cucu sulung...Petang tu keluarga mentua saya datang melawat...kawan baik saya pun datang jugak..Dia pun tengah sarat...Seminggu lepas saya bersalin dia pulak bersalin anak kedua...

 Ini la Ryana Zunnurain Bt Mohd Rizal



Puteri sulung saya yang kini berusia 3 tahun....Sangat manja dengan nenek dan atoknya (belah asben)..Maklum la cucu perempuan yang sulung....hehehe...Sekarang ni Yana dah pandai bercakap walupun kadang2 saya tak paham apa yang dicakapkannya...Tapi jangan heran sebab Yana ni speaking LONDON...hahahaHari-hari tengok Playhouse Disney...Setiap hari ada je perkataan baru yang dia belajar...
Ermmm.... Selamat Ulangtahun yang ke-3 Yana..Mommy dan ayah harap Yana akan menjadi anak yang solehah...Membesar dengan sihat,pintar dan bijak...Jangan lupa hormat orang yang lebih tua dan mendengar kata yer....Mommy,ayah,adik dan semua ahli keluarga sayanggggg Yana....




2 ulasan:

Srikandi Cinta berkata...

Happy birthday buat Yana jugak, semoga diberkati umurnya dan dilimpahkan kesejahteraan olehNya

* Rosita * berkata...

Srikandi Cinta...terima kasih..