Ujian Pap Smear...

Assalamualaikum...

Pagi tadi saya ke klinik desa..ada temujanji untuk ujian PAP SMEAR...ngeeee...
Ramai yang kata ujian ni sakit la,menakutkan la...tapi bila dah melaluinya...takde la sakit mana pun..
takde la ngeri sangat...Kononnya yang menakutkan alat yang digunakan tu..
Dipanggil SUDU MULUT ITIK...hehehe ada 2 je...

Apakah itu PAP SMEAR,bila ia dilakukan dan kenapa...?
Bacalah kat bawah ni yer...

*

*

Apakah Itu Pap Smear


Apakah Pap Smear?
Pap Smear (Ujikaji Pap) adalah ujian sampel sel diambil dari pangkal rahim wanita. Ujian ini digunakan untuk melihat perubahan dalam sel-sel dari serviks yang menunjukkan kanser serviks atau keadaan yang boleh berkembang menjadi barah.
Ini adalah alat yang terbaik untuk mengesan keadaan prakanker dan tersembunyi, ketumbuhan yang kecil boleh menyebabkan barah serviks. Jika dikesan awal, kanser serviks boleh diubati.
Calitan paparan percubaan harus bermula pada usia 21 tahun. Dianjurkan skrining rutin setiap dua tahun untuk wanita 21-29 tahun. Perempuan tertentu 30 tahun dan lebih tua yang telah tiga kali berturut-turut hasil tes normal, pengujian boleh dilakukan setiap tiga tahun.
Bagaimanakah ujian Pap Smear dilakukan?
Calitan Pap dilakukan semasa pemeriksaan pelvik. Seorang doktor menggunakan alat yang disebut spekulum untuk memperluaskan pembukaan faraj sehingga serviks boleh disemak. Spatula plastik dan berus kecil digunakan untuk mengumpul sel-sel dari serviks.Setelah sel diambil, mereka ditempatkan dalam penyelesaian. Solusinya adalah dihantar ke makmal untuk percubaan.
Adakah Pap Smear Menyakitkan?
Pap smear tidak menyakitkan, tetapi pemeriksaan pelvik mungkin sedikit tidak selesa.


Ketika Bila Saya Tahu Keputusan Pap Smear?
Mungkin diperlukan beberapa minggu untuk mendapatkan keputusan ujian. Jika anda belum mendapat jawapan daripada doktor setelah 3 minggu, sila buat panggilan untuk melihat apakah keputusannya.
Apakah Keputusan Pap Smear Bermaksud?
Calitan Pap yang normal berarti sel-sel dari leher rahim terlihat normal. Pap smear yang tidak normal berarti sel-sel yang tidak terlihat normal. Calitan Pap ulangi Kadang-kadang diperlukan. Ujian yang berbeza juga mungkin perlu dilakukan, seperti kolposkopi (menggunakan mikroskop khas untuk menyemak serviks dan faraj). Calitan Pap kadang-kadang boleh menunjukkan tanda-tanda jangkitan tetapi tidak boleh dipercayai untuk paparan untuk penyakit menular seksual (PMS). Ujian lain yang diperlukan untuk menentukan kewujudan STD. Ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk membantu membuat calitan Pap setepat mungkin. Ini termasuk mengelakkan seks, douching, dan krim faraj selama 48 jam sebelum ujian.


Apa yang Terjadi Jika Keputusan Tidak Normal?
Pap smear yang tidak normal tidak selalu bererti bahawa sel-sel kanser yang ditemui semasa pemeriksaan. Ada banyak penyebab keputusan adalah yang tidak normal. Doktor anda akan menilai keputusan untuk menentukan adakah pengujian lebih lanjut diperlukan.


Mengapa Anda Harus Ulangi Pap Smear?
Sebuah ulangi calitan Pap mungkin diperlukan jika anda mempunyai jangkitan pada saat ujian atau jika tidak ada cukup sel-sel yang dikumpul selama ujian. Sejak penurunan kadar hormon estrogen pada wanita juga boleh mempengaruhi keputusan adalah, wanita menopause mungkin harus memuat estrogen sebelum mereka mengulang peperiksaan.
Jika keputusan adalah ulang masih normal, doktor mungkin mengesyorkan bahawa anda mempunyai kolposkopi untuk menilai lebih lanjut masalah.


Apakah Itu Colposcopy?
Kolposkopi merupakan pemeriksaan leher rahim dan dinding vagina. Semasa pemeriksaan, spekulum dimasukkan ke dalam faraj (seperti yang dilakukan dalam calitan Pap). Doktor anda terlihat melalui alat pembesar yang dipanggil serviks colposcope untuk mengesan masalah yang tidak boleh dilihat oleh mata sendiri. Selama kolposkopi, yang colposcope tetap di luar vagina. Biopsi (contoh rangkaian) dari daerah serviks tidak normal boleh diambil.
Kolposkopi tidak selalu diperlukan akan selepas abnormal calitan Pap. Pastikan anda menanyakan doktor anda tentang pilihan-pilihan lain.


Berapa kerap anda harus dapatkan ujian Pap Smear?
Calitan paparan percubaan harus bermula pada usia 21 tahun. Dianjurkan skrining rutin setiap dua tahun untuk wanita 21-29 tahun. Perempuan tertentu 30 tahun dan lebih tua yang telah tiga kali berturut-turut hasil tes normal, pengujian boleh dilakukan setiap tiga tahun. Untuk wanita berisiko rendah 30 tahun dan lebih tua yang mempunyai keputusan calitan yang normal dan ujian HPV negatif, rescreening harus dilakukan dalam tiga tahun.
Wanita dengan faktor-faktor risiko tertentu, seperti menjadi HIV positif (membawa virus penyebab AIDS), sistem kekebalan tubuh yang lemah akibat kemoterapi, transplantasi organ, penggunaan steroid kronik, atau mempunyai sejarah dietilstilbestrol (DES) eksposur sebelum kelahiran, mesti terus akan diputar lebih sering.
Apakah simptom yang kamu harus perhatikan ketika menjalani Pap Smear?
Kondisi pra-kanser serviks jarang menimbulkan gejala. Untuk masalah yang harus dikesan, pemeriksaan panggul dan calitan Pap biasanya diperlukan.Ketika hadir dalam kanser serviks, gejala yang paling umum adalah perdarahan yang tidak biasa. Pendarahan boleh mula dan berhenti di antara tempoh haid yang teratur, atau mungkin berlaku selepas hubungan seksual atau douching. Abnormal dari faraj adalah gejala lain. Sakit adalah TIDAK tanda amaran awal daripada penyakit. Gejala-gejala ini tidak yakin tanda-tanda barah. Tetapi pastikan anda melihat doktor jika gejala-gejala tersebut berkembang.
Perlukah anda dapatkan calitan Pap Jika anda mempunyai histerektomi?
Calitan Pap boleh dihentikan selepas jumlah histerektomi (pengangkatan rahim dan leher rahim), kecuali dilakukan pembedahan untuk pra-invasif serviks atau kanser invasif atau kanser rahim lain. Perempuan yang telah menjalani histerektomi separa dengan sisa serviks harus terus memiliki calitan Pap rutin. Semak dengan doktor anda untuk menentukan adakah anda masih memerlukan calitan Pap. Bahkan perempuan yang tidak lagi memerlukan calitan Pap harus bertemu dengan doktor setiap tahun untuk pemeriksaan panggul.
Sumber dari Nona Manja

5 ulasan:

♥ Mrs.Eady ♥ berkata...

takutttt nak buat! :(

Eta berkata...

xde pape la...nyilu sikt je cam kene gigit semut...5minit je dah siap..lau x selesa kat spital wat kat swasta...

Tanpa Nama berkata...

ape pakaian pakai buat pap smear?

misscha berkata...

macam takut aje...ramai kawan sy kata sakit...depends kottt....

* Zaleta * berkata...

tak sakit dear..x selesa jer..lgpun kejap je die buat tu...x smpai 5 minit pon...