Kek lapis Kotak Pandan

Assalamualaikum...

hari ni nak buat entry resipi plak...ada orang panggil kek ni kek lapis anyaman tikar..
tak kisah la..janji sedap...banyak2 kek lapis..yang ni je saya pandai buat...
senang la konon...belajar dari mak saya...mak saya selalu amik tempahan untuk hari raya...
tahun lepas saya buatkan untuk mak mentua saya...1st try tunjuk bakat..huahuahua....
kat bawah ni bahan dan cara membuatnya yer...

KEK LAPIS KOTAK PANDAN

Bahan-bahannya :-

18 biji kuning telur
1 biji putih telur (saya tak pakai pun)
150gm gula halus
50gm tepung gandum
20gm susu pekat (agak2 2 sudu makan)
10gm susu tepung (saya guna nespray)
250gm Mentega..( pakai 1 buku jer)
1 sudu makan Ovelette
2 susu kecil pandan paste
Pewarna ikut suka..(saya guna 2 warna saja)
1 botol jem (untuk jadikan gam)

Cara-caranya :-

1. Pukul mentega dan gula hingga kembang.Kemudian masukkan kuning telur,susu pekat dan pukul lagi.
pastu masukkan tepung gandum,susu tepung,ovelette dan pandan paste...pukul lagihingga sebati..
2. Bahagikan adunan tadi kepada dua mangkuk.letakkan pewarna ke dalam mangkuk tadi ( kiranya ada dua warna la..Contoh merah dah hijau)
3. Mangkuk yang berisi warna merah dibakar selapis selapis sebanyak 4 lapis dengan menggunakan loyang 9"x9".Begitu juga dengan adunan bewarna hijau tadi.Buat seperti yang merah tadi.
Kemudian potong mengikut tinggi kek.
4. Buat adunan sekali lagi mengikut bahan2 diatas kecuali pandan paste.Biarkania bewarna plain dan bakar selapis2 sebanyak 3 lapis mengunakan loyang 8"x8".
5. Susun kek yang berwarna tadi seperti anyaman tikar.kemudian lapiskan lagi dengan warna plain tadi 3 lapis.Kemudian susun lagi kek seperti yang tadi.
6. Akhir sekali lapiskan 3 lapis warna plai sebagai penutup.
Hasilnya akan jadi seperti ini...

*

*

*

Ini saya buat ala kadar jer...raya tahun ni kalau ada rezeki,saya nak buat KEK LAPIS INDIA dan KEK ROLL TAPAK KUDA
Dua2 kek ni memang famous kat Labuan dan Brunei..Tak tau la kalau kat Semenanjung...nanti saya bagi resipinya yer...kek yang kat atas ni cuba la...


Tiada ulasan: