Saya Anak Labuan....

Assalamualaikum...

Entry kali ni saya nak citer yang saya ni anak jati Pulau Labuan...
Korang tau ker kat mana..?
ermmm...sape2 yg tak tau tu,elok la korang sekolah balik,
belajar GEOGRAFI atau SEJARAH...
Sedih,ada sesetengah rakyat Malaysia tak tau dimana Labuan...
Labuan ni dah 27tahun jadi WILAYAH pun orang masih kata Labuan
ni dibawah negeri SABAH...
Tu la..mentang2 la Labuan ni pulau,selalu sangat DIPULAUKAN
oleh rakyat sendiri...
Ehhh..melalut dah ni..kang tmasuk plak hal2 POLITIK...
saya tak suka POLITIK....

Ni peta Labuan...cantik kan..?

Ni bendera Labuan kalau korang tak kenal..

Sebenarnya saya nak ajar beberapa perkataan dialek Labuan
Labuan ni banyak bangsa dan bahasa...Kat Labuan ni mang semua pun cakap melayu la..
Ada melayu Sabah,Melayu Kedayan dan Melayu Brunei...
Kalau macam saya ni,saya cakap Melayu Brunei..
Melayu kedayan lebih kurang je ngan melayu Brunei,cuma ia pekat sikit sebutannya..
kdg2 saya pun tak paham...
Bahasa Melayu Brunei adalah bahasa komunikasi utama penduduk di Negara Brunei Darussalam,Wilayah Persekutuan Labuan,Daerah Limbang dan Lawas di Sarawak dan Daerah Sipitang di Sabah.Bahasa ini mempunyai beberapa perbezaan berbanding Bahasa Melayu baku.

ok kat bawah antara perkataan2 yang selalu diguna dlm
dialek Melayu Brunei...:-

Perkataan seharian

Tidak/tak - inda/nda
Ya - awu
Kalau/Jika - mun
Nanti - karang
Sangat - luan (kdg2 tengok ayat jugak)
Ini - ani
Itu - atu
Sekejap - sekajap
Lama - batah
Inilah - anitah
Itulah - atutah
Lah - tah
Air - aing
Besar - basar
Kecil - damit
Kerja - keraja
Datuk - nini laki
Nenek - nini bini
Ayah - babah/bapa/papa 
Ibu - emak/babu/mama
Moyang - datu
Lelaki - laki-laki
Perempuan - bini-bini
Betul - banar(benar)
Tipu - dusta/kelakar/eksen
Dahaga - karing lihir ( kering leher)
Mengantuk - kalat mata (kelat mata)
Rosak - binasa
Susah - payah
Juga - jua
Sedap - nyaman
Panas - angat (hangat)
Dia - ia
Tak payah - inda usah/nda payah (tak usah)
Teringat - takanang (terkenang)
Jatuh - gugur


Kata Ganti Diri
Aku - Kata ganti diri "aku" adalah sesuai digunakan untuk berbicara dgn individu yang lebih tua seperti ibu bapa kerana perkataan itu tidak dikategorikan sebagai bahasa kasar dalam dialek Melayu Brunei.
Kita - Bersamaan dengan maksud "awak" .Ia adalah bahasa yang sopan dan digunakan untuk orang yang lebih tua.
Kau (disebut kawu') - Digunakan apabila berbicara dengan orang yang lebih muda atau sebaya.
Jadi,kalau korang nak jalan2 kat Labuan boleh la belajar sikit
cakap orang sini...
kita kan 1Malaysia..kalau orang Labuan,Sabah dan  Sarawak boleh belajar
cakap orang Semenanjung,kenapa tidak orang Semenanjung kan...?
ok...sampai sini dulu..nanti saya cerita lagi pasal Labuan yer....

9 ulasan:

♥ Mrs.Eady ♥ berkata...

akak pun baru tau labuan biler kenal eden!bleh mcm tu???

* Zaleta * berkata...

tp edin pun x pndai ckp labuan cane lak tu...?heheheh

Tuty_Dee berkata...

labuan oh labuan...

Buuwa berkata...

i lokie it...^_^ mau bljar la nih dialek..;p

* Zaleta * berkata...

hehehe..blajar jan tak blajar...

CikNyz berkata...

lama sudah inda ku ke Labuan ehh..last ke sana tahun 1997 time unty ku kahwin..InsyaALLAH kalau mulih Sabah nnt kan ke Labuan ku dgn kwn2ku...kan membali CADBURY bnyk2 ni..hihihi

* Zaleta * berkata...

uik naaa batah udah tu...skrg ani dmana kan...?

CikNyz berkata...

W.P Putrajaya

* Zaleta * berkata...

oo...ku alum smpai lagi sana tu...dlu ku mbesar di selangor...tahun 1997 ku balik labuan sampai la skrg....2009 ari tu ada jua ke kl tp x smpai putrajaya..