Ketam Buttermilk Idaman ku Selalu....

Hai...dah lama tak bersiaran kan...asik tergendala jer...huhuhu..macam ASTRO jugak...
( ehh..per kena mengena ngan ASTRO plak..)
Hari ni saya masak ketam buttermilk...huhuhuhu...2,3 hari mengidam..terbayang-bayang ketam tu..Ajak en.asben makan kat anjung ketam,dia taknak..katanya.."nanti abang beli ketam..b masak..."
wokeh la en.asben...
Tengahari pas keje tadi saya ngan en.asben pegi pasar cari ketam...akhirnya dapat la jugak ketam yang fresh..hidup-hidup lagi...6ekor/2kg..agak mahal sikit la..tapi puas hati..autie tu siap bagi yang semua ada telur ketam...yummeehh..Rupanya mak mertua saya pun ada beli ketam..dia suruh saya masak..
Malam tu menu utama kami ketam buttermilk yang mabeles...habis hingga menjilat pinggan...muahahaha..

Resepinya saya cari kat google jer..

Bahan :-

Ketam ( dibersihkan pastu direbus)
3-4 ulas bawang putih dicincang
2 sudu besar butter
1 biji telur ( dipukul sebati..takyah sampai kembang)
1 tangkai daun kari
3-4 cili taiwan..(ikut suka korang)
1 cawan susu cair( saya suka lebih)
garam dan gula secukup rasa

Caranya :-

1. Cairkan mentega dan tumis bawang putih,daun kari dan cili taiwan sampai naik bau..( adik ira dari ruang tamu terus ke dapur...sedapnyer bauuuuu...)

2. Masukkan telur sikit-sikit sambil dikacau.

3. Masukkan susu dan biarkan sampai mendidih.

4. Kemudian masukkan garam dan gula secukup rasa.Pastu masukkan ketam..Gaul sebati.
Agak-agak dah nak masak tu saya tuangkan tepung jagung yang dah dibancuh dengan air...supaya kuahnya nampak pekat.

Sila la mencuba..rugi kalau tak cuba...









Tiada ulasan: